Obsah čísla 6/2020
Vážení čtenáři,
s radostí posíláme do světa – tedy k vám – červnovou Meduňku a přejeme si, aby pro vás v současném proměnlivém světě byla jistotou a spolehlivým zdrojem fundovaných, kvalitních a užitečných informací.
Téma změn a proměn se objevuje hned v několika článcích tohoto čísla, ostatně je obsaženo už v názvu hlavního tématu Naši potomci a nová doba. Autoři se zaměřili na různé výzvy, které rodičům i dětem klade proměňující se svět, zároveň však připomínají nadčasové hodnoty a principy i časem prověřené postupy. Dočtete se třeba, jak vychovávat děti k rozumnému vztahu k moderním technologiím, ale také jak může dětem pomoci akupunktura, jak pomocí barev zlikvidovat rýmu už v zárodku nebo jak vést dítě k tomu, aby po něčem toužilo, mělo „tah na branku“ a pevnou vůli. O věčném působení vesmírných energií a o tom, proč „dvakrát nelze vstoupit do jedné řeky“, píše ve svém článku makrobiotička Jarmila Průchová, o proměnách emocí během života a o tom, které emoce rozhodují o životní úspěšnosti či pevnosti našeho zdraví, si přečtete v článku PhDr. Petra Novotného.
Při pohledu na vylidněná města a vesnice minulých týdnů mne napadala scéna z mého oblíbeného románu Mistr a Markétka, v níž se charismatický Woland (znalci románu vědí, že je to ďábel) ptá před představením v moskevském varieté jednoho ze členů své barvité družiny, jestli se Moskvané změnili, a hned upřesňuje, že ho nezajímají vnější změny, ale jen změna vnitřní.
V naší aktuální situaci se nabízí stejná otázka: změnili jsme se, my lidé, vnitřně – aspoň trochu? Budeme o něco skromnější, o něco méně zpupní a domýšliví na výdobytky naší civilizace, která se ukázala být překvapivě křehkou? Bude ta „vyšší intervence“, jak epidemii nazval v úvodním rozhovoru Jan Menděl, účinná? Upřímně řečeno, nejsem si tím jistá. Můžu zkoumat jen sama sebe, odpovědět za sebe a věřit, že se vše v dobré obrátí. Faktem ovšem je, že jsme se díky karanténě o sobě mohli leccos dozvědět – jak na tom jsme sami se sebou, se svými partnery (když jsme většinu času doma a nemůžeme „utéct“ do práce nebo s kamarády na pivo) či s dětmi (vyslechla jsem nářky rodičů, jak je náročné se celé dny věnovat dětem a učit se s nimi a že nechápou, jak to můžou zvládnout učitelky, když mají ve třídě dětí třicet…) atd.
Jan Menděl v rozhovoru také připomíná jednu z jistot v proměnlivém světě – že jsme nesmrtelné duše, které se přišly na tento svět o sobě něco naučit. Díky aktuální situaci máme k této „osobní výuce“ materiálu celkem dost. Zároveň jsme však lidé žijící v hmotném světě, a proto je dobré pěstovat i malé radosti pozemského života, což se s vědomím „velkých“ úkolů pro nesmrtelnou duši nijak nevylučuje. Mne potěšila třeba krása „obyčejných“ rozkvetlých hlohů nebo procházka po poloprázdném městě, kde jsem si v klidu a tichu konečně pořádně prohlédla tváře světců na velkolepých barokních sousoších.
Přeji vám mnoho malých (i větších) radostí, milí čtenáři, a hezký červen!
Zuzana Paulusová
Obsah :
Rozhovor s Janem Mendělem 6
Mgr. Věra Keilová
Hurá do bláta
aneb jak nepomáhat virům 9
Eva Joachimová
TÉMA:
NAŠI POTOMCI A NOVÁ DOBA
Vzdělávejme děti, ale učme
se od nich 10
Mgr. Martina Vrbická
Akupunktura pro dospělé
i pro děti 13
Mgr. Věra Keilová
Výchova a vzdělávání dětí
s ADHD a ADD 14
Milena Králová
Když děti vidí bez použití očí 18
Zdeňka Řepková
Děti a technologie 20
PhDr. Michaela Vítečková, Ph.D.
Vztahy jako zrcadlo duše 22
Sylvia Salow
Kopřivče 26
Václav Větvička
Vše plyne, vše se mění… 28
Ing. Jarmila Průchová,
Jaroslav Průcha
Píseň mého srdce 30
Ing. Jiří Mazánek
Nemoc hodných lidí: rakovina 32
PhDr. Petr Novotný
Mapy pro život 34
Mgr. Jitka Větrovská
Jak je to s tím cholesterolem? (5) 36
MUDr. Ludmila Eleková
Jak odstranit příčiny problémů 40
Mgr. Marie Plochová Hlávková, Ph.D.
Požáry ničí i čistí 42
Mgr. Stanislava Marešová
Léčivá síla borovice 43
MgA. Zdeňka Vaculík Erlebachová
Babské rady prof. Strunecké
při pandemii 44
prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc.