Proč jsme nemocní? – část XXII.
Pokračování další kapitoly z pozoruhodné stejnojmenné knihy klinického psychologa PhDr. Petra Novotného…
Význačný francouzský filozof Teilhard de Chardin (l88l -1955) napsal : Nejsme lidské bytosti prožívající duchovní zážitek, jsme duchovní bytosti prožívající lidský zážitek (17), aby objasnil, že každá úspěšně zakončená lidská zkušenost zahušťuje zkušenost věčnosti a její energetický a tvůrčí potenciál .
Podle Teilhardova přesvědčení se po smrti vracíme přirozeně do jednoty, z biosféry do sféry ducha (noosféry), do nadživota, k duchovnímu centru věčnosti, k takzvanému bodu omega (˝) což je podle Teilharda nejcennější odměna za přestátý život. Za překonání pomíjivosti sklidíme prý věčnost.
Energetický potenciál tvořivosti (duchovnosti), tedy v podstatě jisté zkušenosti z našich uzavřených životů povzbuzují, i podle mínění mnohých jiných význačných filozofů, inspiraci vesmírné tvořivosti.
Umíráme a přinášíme tyto zkušenosti univerzu podobně jako je přinášen vstupní dar na význačnou oslavu. Vždycky smíme vstoupit do takzvaného bodu omega, a tím snadněji a bez obav, když neneseme valem nic, když se tam nepokoušíme propašovat ochablou trosku vlastního ega, když vstoupíme aspoň důsledně osobnostně nazí. Nulové i nenulové zisky lze v bodě omega stejně zobecnit, stejně vlídně jsou přijati ti se zásluhami i ti bez zásluh, vždyť jde jen o indivuduální zkušenost, kterou každý z nás podle svých individuálních možností učinil se světem.
Nikdo nás na věčnosti nebude soudit, ani se zde na nic dotazovat. Neplatí zde pojmy očistce, pekla a ráje tak, jak je lidé zmátli, když ani za mák nerozuměli například Buddhovi, Kristovi ani Mohamedovi. Díky zásluze vlastní smrti se všichni stáváme pouze tím, čím jsme před svým narozením už byli, tedy věčnou součástí jednoty. Nejsme to sice už tak úplně my, s předchozím jménem a akademickým titulem, státní příslušností, trestním rejstříkem, vzděláním, majetkem a trvalým bydlištěm, a nenacházíme se už v bytelném trojrozměrném světě, ale přesto i zde trvale okoušíme slast onoho dojmu bytí, jíž jsme i během života třeba jen párkrát okusili. Například když jsme ve vrcholných a nejšťastnějších prožitcích dokázali zapomenout sami na sebe a namísto toho jsme se stali aspoň drobet vším.
Smrt nás tak paradoxně přivede zpět i k těm okamžikům, v nichž jsme bývali během svého života nejšťastnější, když jsme se totiž ve volbě emocí nemýlili. Smrt nás učiní konečně slastně anonymními, očistí nás od fyzické pomíjivosti a zbaví nás povinností nutných k udržení života v trojrozměrnosti, zato nás přivede k jistému způsobu věčnosti.
Nepochybně méně se bude bát smrti ten, který se ještě za života dokáže odřeknout pocitů vlastnění – vědomí ega. Můžeme vlastnit cokoli a užívat si toho beze strachu a jiných nepříznivých následků, zbavíme-li se pocitů vlastnění, což není zdaleka jen příjemný paradox. Vlastně vskutku nic nemáme, dokud nás opanovávají jen ony pocity vlastnění. Když se jich zbavíme, pak vskutku naráz sami sebe už definitivně vlastníme a skrze sebe také vše ostatní, a ani smrt nás o takto očištěné vlastnictví nedokáže připravit.
Bolest
V případě vážného a nebezpečného onemocnění se bojíme nejen smrti, ale také bolesti, a není divu. Bolest je jasnou řečí, útrpným symbolem kvapně se blížící změny, a to povětšinou k horšímu. Bolest naznačuje také přespolnímu běžci, aby závod vzdal, když už je bolest nesnesitelná Jestliže tento běžec, který je znám silnou vůlí a zatnutými čelistmi, celá léta neposlechne výzev vlastní bolesti, pak je velice pravděpodobné, že už ve středním věku bude potřebovat umělé klouby. A to neplatí jen pro přemáhání tělesné bolesti. Cítíme-li bolest či utrpení psychické, pak bychom také měli přestat závodit se životem, a měli bychom odstranit důvod své psychické bolesti a psychického utrpení, abychom se kstáru nemuseli sklonit například před chronickou nemocí.
Bolest nás upozorňuje nejdůrazněji na naši vlastní pomíjivost a snadnost přechodu do stavu smrti. Francouzský filozof H. Bergson napsal: Nemoc představuje bezmocné úsilí!, aby vyjádřil fakt, že nemoc není vskutku žádný záslužný prožitek, který nás k něčemu dovede.
Krutá bolest často signalizuje, že je čas k opuštění těla, takže někteří lidé umírají raději dobrovolně, aby se vyhnuli nedobrovolné bolesti. Bolím, říkají lidé dlouhodobě, těžce či beznadějně nemocní. Bolest zužuje vnímání a svádí životní pouť jedním směrem, k touze zbavit se bolesti. Bolest deformuje naši racionalitu, inspiruje k dosud zavrhovaným myšlenkám a drtí napadrť naše předchozí, zdánlivě věčné hodnoty. Bolest velí, jakým směrem se musíme dát, kam je třeba ustoupit nebo rovnou uprchnout. Kdyby nebylo bolesti, zdály by se zbytečné jiné projevy nemocí, zdálo by se nám zbytečné bojovat o život i zemřít.
Chceme se vyhnout bolesti, a také proto se uzdravujeme. Bolest je silným motivem i motorem. Bolest posiluje silné a ničí slabé. Bolest je také upomínkou o nesplacení konkrétní chyby. Bolest neomaleně připomíná, že jsme se dosud mnoho nenaučili, když jsme se jen tak málo pokoušeli se od ní odpoutat. Odpoutání od bolesti je možné, ale až po nějaké době výcviku, kdy se od ní odosobníme a začneme bolest pozorovat. Pokud to aspoň trošku dokážeme, přestaneme být na svém těle stoprocentně závislí. Bolest je totiž přesnou statistikou a svědectvím o naší přehnané připoutanosti k tělu. Nejvíce bolesti okusili proto ti lidé, kteří potlačili nejvíce své duchovnosti a lidé přebývající jen ve svém těle, což prokazují fakíři protínající svoje líce ostrými předměty nebo fanatičtí křesťané, kteří se nechají přibít na kříž, aniž by dávali najevo bolest, protože si všímají zejména své duchovnosti.
Nejvíce trpí bolestí také ti, co přecenili význam vnější trojrozměrnosti a získali tak neodůvodněně dojem, že smrtí končí jednoznačně i jejich duchovnost. Bolest pak ukazuje cestu k duchovnosti také těm, kteří předtím mnohokrát přehlédli či přeslechli zcela bezbolestné výzvy k duchovním prožitkům.
Bolím, tedy dosud jsem, říkejme si s optimismem. Jestliže však bolest náhle zmizí a přitom nemoc zůstane, pak může být smrt už nablízku. Jsou lidé, kteří si téměř zvykli i na velikou bolest, když trpěli bolestí nezměrně už léta. Přemíra velkých bolestí vede k význačné životní zkušenosti a mnohé životní zkušenosti také nahrazuje.
Bolest mizí snadněji, nebo poněkud poodstoupí, je-li dobrovolně přijata, je-li pochopena, je-li pozorována. Pozorujeme-li bolest hodně dlouho ze svého nitra, pak se od ní aspoň na potřebný čas můžeme odpoutat. Většina z nás však nemá v tomto ohledu dost trpělivosti, takže stále častěji saháme po utišujících prostředcích, jež nahrazují přirozeně vyplavované endorfiny či serotonin. Potlačování bolesti medikamenty je dnes sice nejmasovějším „léčebným“ aktem, a kromě rizika návykovosti, která je někdy až beznadějná, brání uskutečnění funkce bolesti – zmenšování strachu ze smrti. Tím ovšem autor nedává námět k tomu, aby byla opomíjena bolest, která už ztratila jakoukoli korektivní funkci.
Někdy se zjevují bolesti bez zjevné příčiny, a tehdy je jasné, že vyjadřují především psychický konflikt (86) například pocity viny, následky agrese směřované vůči jiným, potřebu získávání lidské blízkosti, péče a lásky. Bolest bez zjevné příčiny jako by ukazovala, že naše psychika je využívána také jako nástroj určený ke zraňování blízkých či nejbližších. Bolest takzvaně bez somatické příčiny je proto označována za „naučené chování“.