Skvělá inspirace pro děti i jejich rodiče: Když děti vidí bez použití očí…
Zdá se vám tento titulek nejasný nebo dokonce trochu nesmyslný? Ujišťujeme vás, že rozhodně nesmyslný není – jak zjistíte po přečtení zajímavého článku od Zdeňky Řepkové.
Autorka v něm představuje metodu pro výuku intuitivního vidění pro děti. Článek je součástí hlavního tématu červnového čísla Meduňky. Téma jsme nazvali Naši potomci a nová doba a najdete v něm obrovské množství užitečných informací, které se různým způsobem týkají dětí – jejich zdraví, rozvoje a výchovy, volnočasových aktivit, využití speciálních léčebných metod v léčbě dětí – např. akupunktury atd. Červnová MEDUŇKA je stále ke koupi na stáncích PNS a v řadě obchodů, a také v elektronické verzi na emedunka.cz
Moji milí přátelé, čtenáři časopisu Meduňka. Ve svém článku s vámi chci sdílet poznatky ze své práce s dětmi a napsat něco o metodách, se kterými pracuji. Byla jsem oslovena Markem Komissarovem v souvislosti s jeho vědeckými metodami, které přišly z Ruska, abych se podílela na výuce ,,intuitivního vidění pro děti“ a ,,přímého vnímání informací z okolí pro dospělé“. Naše centrum v Olomouci kromě toho také jako první v Evropě před dvěma lety obdrželo osvědčení k výuce „osobnostního rozvoje dětí“ od jeho autora Noe Esperóna Hernándeze z Mexika. Ve španělsky mluvících zemích se jeho metodou již zabývají některá školská zařízení, a to s velmi dobrými výsledky.
Velké přání Marka Komissarova bylo, aby s jeho metodou byly děti obeznámeny alespoň v první třídě, a tím se mohly mnohem snadněji a rychleji naučit předepsané učivo. U nás byla však metoda vidění bez použití očí mnohými zesměšňována a považována za podvod.
Obě uvedené metody bez rozdílu mají v dětech probudit správný, ničím a nikým nezkreslený pohled na okolní svět a rozvinout v nich opomíjené a potlačované intuitivní vnímání. Učí je rozpoznat intuici od vlastního rozumového chtění a napomoci k jejich rychlejšímu pochopení a vyhodnocení situací i k maximálnímu rozvinutí jejich osobnosti bez vlivu okolí na ně samotné. Nejlépe se pracuje s dětmi od 7 do 10 let, protože ještě pevně věří, že jsou schopny vidět bez očí. Nic nezpochybňují, vydrží bez problémů pracovat celou hodinu se zakrytýma očima a umí již číst i psát. Proto se výuka může ubírat více směry.
Dvě metody, jedna cesta
Jistě vás bude zajímat, v čem spočívá rozdíl mezi výše uvedenými metodami. Při výuce podle metody Marka Komissarova se pracuje s neprůhlednými plastovými brýlemi, které dětem umožňují mít pod nimi oči otevřené. Tato metoda je zaměřena více na vidění a otevření šestého smyslu, při kterém si děti během výuky velmi rychle a snadno otevřou ještě ,,jedno očičko“ k vidění, ale zároveň se stávají vnímavější a více empatičtí ke svému okolí. Díky tomu přistupují správně k situacím, které se kolem nich odehrávají.
Schopnost rozvinutého vidění pomáhá i slabozrakým dětem, protože zlepšuje jejich vidění. Nejde zde o uzdravení fyzických očí, jak by se mnozí mohli domnívat, ale spočívá v rozvinutí dalšího smyslu, kterým se dokáží dívat ještě jinak než vlastníma očima.
Výuka probíhá společně s více dětmi a v první fázi je postavena na rozpoznávání jednotlivých barev, kdy se šestý smysl začne pomalu rozvíjet. Nejprve děti vidí jen velmi malým prostorem a pouze v přímém směru, ale postupně se různými cvičeními prostor k vidění začne zvětšovat a následně jsou děti schopny vidět vše zřetelně a bez potíží. Pak dokážou číst, kreslit si, hrát spolu společenské hry atd. i se zakrytýma očima a je to pro ně zkrátka super zábava.
Mexická metoda se nezaměřuje na vidění, ale je soustředěna mnohem více na rozvoj schopností, které jsou člověku zcela přirozené, ale evolucí jsou potlačené. V současné době je již z různých důvodů nemusíme, nebo nechceme vědomě rozvíjet. Tato výuka probíhá vždy jen s jedním dítětem, tedy individuálně, ale rovněž se zakrytýma očima. Tady je nutné, aby děti měly oči zavřené, a proto se používají jiné, třívrstvé brýle, skládající se z jedné vrstvy látkové a dvou na sobě nezávislých vrstev molitanových, které dětem během výuky neumožní oči otevřít. Postupujeme podle výukového plánu, který je zcela odlišný od předcházející metody. Spočívá v práci na odstranění všech strachů, psychických bloků a jiných překážek v mysli dítěte. Při výuce mexickou metodou rovněž dochází k vidění bez použití očí, ale v tomto případě to není hlavní cíl ani záměr.
Mnozí z vás se budou zřejmě ptát, k čemu je vlastně tato výuka dětí dobrá a co dětem či dospělým přináší. Procházíme nyní složitou dobou, kdy je naše mysl v důsledku náročných situací zaplavena mnoha informacemi, někdy i nepravdivými. Mnozí z vás je nedokáží objektivně vyhodnotit, a proto upadají do depresí, a tím i do nemoci. Strach je pro nás v některých ojedinělých situacích pomocníkem, ale mnohdy je spíš velkým nepřítelem, který nás může zcela paralyzovat, a tím oslabit naši psychickou i fyzickou stránku, což se v současné době také v mnoha případech děje…
Zdeňka Řepková, certifikovaná lektorka Marka Komissarova